Den tidiga julklappen från Migrationsverket var stenhård

Kan tvingas åka tillbaka

fotograf Jan Johansson VK

Det senaste utvisningsbeslutet kom både oväntat och chockartat för makarna Nasser och Ingrid Abiat i Åsele.
FOTO: Jan Johansson

Hemma hos Nasser och Ingrid Abiat är den första decemberdagen grå och kall. Den tidiga julklappen från Migrationsverket var stenhård. Just nu står livet stilla. Att gå och vänta på beskedet om utvisning är själsdödande, säger Ingrid Abiat.

Nasser Abiat som varit politisk aktiv i den arabisktalande södra delen av Iran har förlorat en av sin viktigaste strider. Efter två år i Sverige riskerar han att behöva lämna sin fru och den trygga vardagen i Åsele.
Fruktar för sitt liv Han fruktar både för sitt och sin familjs säkerhet i Iran. – När jag kommer tillbaka kommer jag troligen att fängslas och torteras. Jag blir kanske avrättad. Många araber har avrättats i det här området, säger han.
Nasser Abiat har varit politisk aktiv via en blogg på nätet och han har blivit intervjuad flera gånger av en arabisk tv-kanal som berättat om hans politiska kamp mot den nuvarande regimen i Iran. Han har också byggt upp en utställning under sin tid i Åsele i sin strävan för mänskliga rättigheter i sitt hemland.
Det är också därför som han inte kan tänka sig att återvända. – Jag fruktar för mitt liv om jag återvänder till Iran. Ett par dagar efter att jag gav intervjun i den arabiska tv-kanalen Tishk greps min bror av säkerhetspolisen. Han visste ingenting om det här, men han satt ändå häktad i 27 dagar innan han släpptes.
Att gå och vänta på beskedet är själsdödande
Nasser och Ingrid Abiat som varit gifta i ett år har överklagat utvisningsbeslutet ett flertal gånger och den senaste gången var han övertygad om att han skulle få stanna eftersom Migrationsverket blivit välvilligare inställd mot politiska flyktingar från Iran.
Inte trovärdig Nu visade det sig att det inte gällde för Nasser Abiat.
I beskedet står det att han inte har kunnat visa upp tillräckliga trovärdiga skäl för att få stanna i Sverige. De menar att hans politiska engagemang har legat på så låg nivå att det troligtvis inte har upptäckts av de iranska myndigheterna.
Det ställer han sig mycket frågande till. – Jag hade gripits ett par gånger innan jag lämnade Iran och avtjänade en villkorlig dom på tre år. Jag misstänker även att min telefon avlyssnas när jag ringer hem till mina föräldrar.


Klicka på bilden för att öppna i nytt fönster

Leave a Reply

