Utvisas efter 11 år – tvingas lämna sin familj

Deshad Abdali med dottern Delara. Foto: privat.

BORÅS

Utvisas efter 11 år –
tvingas lämna sin familj

Publicerat: söndag 16 september kl 10:34

Deshad Abdali i Borås har bott i Sverige i 11 år och har sambo och en 2-årig dotter – båda svenska medborgare. Deshad var politiskt aktiv i Iran och menar att han riskerar livet om han återvänder. På onsdag går planet tillbaka.

Atoosa Valieidi, Deshad Abdali och dottern Delara. Foto: privat.
Atoosa Valieidi, Deshad Abdali och dottern Delara. Foto: privat.

Natten onsdag lyfter ett plan från Sverige till   och ombord finns då troligen Deshad Abdali.
I snart elva år har han levt i Sverige, de senaste åren i Borås tillsammans med sin sambo Atoosa Valieidi och deras 2-åriga dotter.

Nu har Migrationsverket beslutat att utvisa Deshad tillbaks till Iran – trots att han där var politiskt aktiv i kurdiska arbetarpartiet och är eftersökt av säkerhetspolisen.
Sambon Atoosa är förtvivlad över att Deshads liv nu kan vara i fara.

– Det känns hemskt. Kan de (Migrationsverket) stå till svars om han blir mördad? Kan de stå till svars inför mig och min dotter?

– Sverige pratar så mycket om att hålla ihop familjen och att det är viktigt. Ändå orsakar de splittring i familjer.

När Deshad Abdali först sökte asyl i Sverige bedömde Migrationsverket bevisen som otillräckliga och gav honom avslag. Han stannade kvar ändå, och har idag en sambo och en dotter som båda är svenska medborgare.
När han sökte uppehållstillstånd på nytt var det med så kallade anknytningsskäl – alltså på grund av att han har familj här. Trots det fick han återigen avslag och utvisas nu ur landet.
Sedan i juli sitter Deshad i förvaret i Kållered.

– Jag mår jättedåligt nu och det blir värre och värre ju närmare datumet kommer då jag flyger från Sverige. Jag har allt här – mitt barn och fru, mitt hem, mitt liv men ett demokratiskt land tvingar mig nu att lämna min familj. Det är konstigt – vad är det för en demokrati? frågar sig Deshad Abdali.

Enligt Migrationsverket kräver lagen att man söker uppehållstillstånd av anknytningsskäl i hemlandet, innan man kommer till Sverige. Men Deshad Abdali är orolig att polisen sätter honom i fängelse innan han hinner gå till Svenska ambassaden i Iran.
Hans dotter saknar honom mycket.

– Ibland när hon leker hemma går hon vid brevlådan och ropar hans namn. Det känns väldigt hemskt, säger sambon Atoosa Valieidi.

Leave a Reply

