Hotad av hemlandet

Seyed Ezatolahe Rashmi vid en regimkritisk demonstration i Stockholm. Han är en av de personer som känner sig hotad i Sverige. Foto:Privat.

Det finns människor i Sverige som hotas och förföljs för sina politiska åsikter. På senare år har ett flertal fall uppmärksammats där flyktingar och asylsökande  bevakats och kartlagts av underrättelseagenter från hemlandet.

Seyed Ezatolahe Rashmi är en av de personer som tvingats fly på grund av sitt politiska engagemang, men som fortfarande känner sig rädd i sitt nya land.

– De vet vem jag är för jag har varit med på tv och har en blogg med många besökare. Där lämnar de allvarliga hot, som att de ska döda mig. De kallar mig förrädare och säger att jag har sålt ut mitt land. Jag har skickat alla hot till min advokat, berättar Seyed Ezatolahe Rashmi.

Han flydde till Sverige från Iran med sin familj för tre år sedan. I dag bor de i Sävsjö. I hemlandet var han politisk aktivist mot den islamiska regimen. När han kom till Sverige fortsatte han att uttrycka sin kritik mot situationen i Iran. Men hoten fortsatte att komma och på sin blogg mottar han ständigt nya hot. Nyligen hittade familjen o-apterad dynamit och en mindre mängd finkalibrig ammunition i sin nya fåtölj, som de hittat på en återvinningsstation.

– Min son lekte i fåtöljen när något trillade ut. Han visade mig och jag såg att det var äkta. Jag ringde en väninna som pratarbättre svenska än jag och tillsammans ringde vi till polisen, säger Seyed Ezatolahe Rashmi.

Polisen i Jönköping vet inte hur det hela har gått till, men tror att dynamiten och ammunitionen fanns där redan innan fåtöljen kom till familjens hem. Men Seyed Ezatolahe Rashmi har även denna gång kontaktat sin advokat Fredrik Almer som väl känner till vad hans klient tidigare utsatts för.

– Ja, det stämmer att jag vet om att de blivit hotade förut. Han har varit hotad både i hemlandet och i Sverige på grund av sin regimkritiska verksamhet i form ut av bloggning, säger Fredrik Almer.

Det kallas för flyktingspionage när stater inte nöjer sig med sina egna säkerhetsagenter utan anlitar vanliga medborgare att bevaka och spionera på flyktningar och asylsökande. 2009 uppmärksammades ett fall där en Uigurisk man spionerade på andra uiguriska flyktingar för Kinas räkning. Under 1,5 år låtsades han sympatisera med uigurerna och deltog på politiska möten. På det sättet kunde han föra vidare vad som sagts vid mötena och vilka som deltagit där. Han dömdes sedan för grov olovlig underrättelseverksamhet.

Säpo vill i dag inte kommentera i vilken utsträckning som flyktingspionage förekommer i Sverige. Men i deras årsrapport från 2011 skriver de att mer än 15 länder bedriver systematisk underrättelseverksamhet i och mot Sverige. Det kan handla om att samla in information om svensk politik, ekonomi och försvar eller om utländska medborgare som befinner sig i Sverige. Iran är en av de länder som nämns i det sammanhanget.

Said Mahmoudi är forskare i internationell rätt vid Stockholms universitet. Han säger att flyktingspionage är relativt vanligt i Sverige och menar att det är ganska förståeligt att andra regimer är intresserade av vad flyktingar gör efter att de har fått asyl i Sverige.

– En flykting är per definition en person som är förföljd i sitt eget land, i det flesta fall på grund av politisk verksamhet. Det innebär att flyktingar i regel betraktas som tillhörande oppositionella grupperingar mot det egna landet. Man utgår ifrån att de inte lägger ner sin verksamhet. De har lämnat sitt eget land och har fått asyl i ett annat land, just därför att de vill fortsätta motståndet mot den egna regeringen. Det är därför de alltid är av särskilt intresse, säger Said Mahmoudi.

Seyed Ezatolahe Rashmi och hans familj har nu flyttat från Sävsjö.

Paola Lindahl Voigt
Zinat Hashemi

SR International

Källa: Sveriges Radio

Leave a Reply

