مصاحبه ای کوتاه با آقای ناصر عبیات فعال حقوق بشری ملتهای غیر فارس در ایران

در ابتداء از شما مى خواهم خود را براى خوانندگان عزيز معرفي كنيد؟

 با عرض سلام  واحترام به كليه خوانندگان محترم

من ناصر عبيات 33 ساله از اهواز وفعال حقوق بشری براى مليتهاى غير فارس در ايران  هستم،كه در سال 2008 بعنوان پناهنده سياسي به كشور سوئد امده ام.

براي ما از تجربه كه در طى  4 سالى كه مشغول فعاليت هستيد صحبت كنيد؟

در مورد سوالى كه مطرح فرموديد بايد عرض كنم من مانند تمام برادران وخواهران منتسب به ملتهاى غير فارس در ایران نسبت به مردم خود احساس مسئوليت میكنم و با این انگیزه تصمیم گرفتم كه در كانال حقوق بشر به مردم خودم كمك كنم وسعي كردم از اين كانال ستم و تجاوزاتی كه در حق این ملتهای ستمدیده اعمال مى شود را به گوش تمام جهانيان وبلأخص جامعه سوئد برسانم.

لطفا از تجربه خودتان قبل از رسیدن به کشور سوئد بگوئید؟

طبیعی است که در غیاب فضای آزاد اطلاع رسانی و ممنوعیت فعالیتهای حقوق بشری در ایران بطور عام و در اهواز بطور خاص ، من در اهواز در اين زمينه تجربه كمى داشتم و سعى كردم كه  همان تجربه اندکی را كه بهمراه  خود داشته ام ،نقطه استارت فعاليت خودم در خارج از ایران قرار دهم،و توانستم از امكانات و کمکهای بشر دوستانه فراوان ارگانهاى غير دولتى بیشماری كه در کشور سوئد فعاليت مى كنند در راستای رساندن صدای مظلومیت ملتهای غیر فارس در ایران استفاده کنم .این نهادهای مدنی ياور وامدادگر خیلی عالى برای من بودند و با کمک آنها توانستم برای چهار سال متوالی نمايشگاه  حقوق بشری براى ملبتهاى غير فارس در ايران دایر کنم.

استقبال، همكارى وكمك مردم سوئد را چطور می بینید؟

همینطور که گفتم در کشور سوئد  موسسه های مدنی بیشماری در راستای دفاع از حقوق بشر فعال هستند و پیشرفت و موفقیت هر نهاد حقوق بشری غیر سوئدی و یا متعلق به ملیتهای دیگر بستگي به مدیریت آن نهاد دارد منظورم اين است كه هرچه شخص مدیر ادمى فعال و تلاشگر  و معتقد به هدف خود باشد بیشتر مى تواند جلب نظر كند. اينجا در كشورهاى غربى قضاياى حقوق بشر جايگاه و منزلت خاصى دارند و برای آنها اهميت زيادى قائل مى شود، پس خيلى مهم است که فعال حقوق بشری بايد از تحزب و حزبگرائى سياسي بدور باشد و فقط بعنوان انساندوست فعال باشد تا بتواند بيشتر مورد قبول سازمانهای فعال در این زمینه قرار گيرد.

ايا نمايشگاه هایى كه تا كنون برگزار كرديد  توانستند صدای مظلومیت ملیتهای غیر فارس در ایران را به گوش مردم سوئد برسانند؟

صد در صد این صدا ی مظلومیت به گوش مردم سوئد تاکنون رسیده است،چرا که فعالان حقوق بشری بسیاری در این زمینه فعالیت داشتند.شاید من هم در این آگاهی سهمی داشتم .

از روزی كه در این کشور شروع به فعاليت حقوق بشری کردم  حدود چهار سال می گذرد و تمام کوشش و سعی ام رساندن صدای مظلومیت و بلایی که مردمان سرزمینم به آن مبتلا هستند را به تصوير بكشانم به  همين خاطر سعى كردم تمام تجاوزات نظام جمهوري اسلامى را به صورت عكس، اسلاید و فيلم  مستند همه را یکجا در نمايشگاههایی که تحت عنوان نمایشگاه حقوق بشر مليتهاى غير فارس در ايران تاکنون دایر کردم به نمایش و معرض دید همگانی بگذارم. و در این راستا هم موفق بودم.

متاسفانه بيشتر مردم سوئد نمى دانستند كه ايران متشكل از ملتهاى مختلفى است . بنابر این از محروميت و ستمی كه بر عليه اتنيكهاى غیر فارس و موجود در ايران  اعمال مى شود آنچان با خبر نيستند.

در نمایشگاه هایی که دایر کردم سعى كردم كه تمام زواياى ظلم وستم  را به تصوير بكشانم والان به حمد اللهى نگاه مردم بسيار تغيير كرده وبراى مثال در شهرى كه من درآن زندگى مى كنم همه مرا به عنوان يك عرب از كشور ايران می دانند و فكر مى كنم اين را مى توان تاثير مثبت  نام گذاشت .

به نظر شما نسبت تاثير فعاليت احوازیهای خارج از كشور تا چه اندازه است؟

به نظر من شدت وقوت تاثير بستگى به خود احوازیها دارد یعنی هر چقدر که فعاليت آنها بيشتر در راستای حقوق بشری و بدور از سیاست باشد و كارهای بيشتر و منظم تری ارائه دهند طبيعتاً تاثير آنها بر مردمان اين كشورها بيشتر خواهد بود. كه متاسفانه  اغلب فعالیین عرب احوازی کمتر به این مسائل پایبندند،كه جاى تاسف  دارد،ودر اخر بايد گفت ؛ما كلف الله نفساً الا وسعها ولي اميدوارم كه بتوانيم بصورت منظمتر وبا صدق وهمكارى بیشتر اهدافمان را محقق سازیم.

ناگفته نماند كه  فعالان سیاسی و حقوق بشری ما در خارج فعاليت مستمر وجانانه ای دارند كه مى توان به گزارشهاى اخير صادر از سازمان ملل متحد و  همچنين گزارهای گزارشگر ویژه این سازمان آقاى احمد شهيد اشاره کرد که همگی نشان از حضور و فعاليتهای مستمر فعالان عرب احوازی دارد.

 جا دراد که در همين جا از تمامى كسانى كه در اين امر مهم شركت وبه عنوان شاهد عيني با آقاى احمد شهيد همكارى نموده اند كمال تشكر وقدر دانى بکنم. اين همکاریها نشانه پيشبرد  وتقدم پرونده حقوق بشر مليتهای غیر فارس و خود ملت فارس و اقلیتهای مذهبی در ایران است.

به نظر شما جنبشهاى داخلى و فعاليتهاى خارجى مستلزم همديگر هستند؟

بى شك چنين است چون زمانى فعالين خارج ازكشور مى تواند در جنبش باشند كه فعاليتى در داخل باشد و زمانى  مظلوميت يك ملت به گوش جهان مى رسد كه فعالين ماهر وبا مسوليت داشته باشند

 نظر شما در باره اى  گزارهای اخیر كه از طرف سازمانهای بين المللی و بخصوص گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد آقاى احمد شهيد چیست؟

اين گزارشها چهره واقعی نظام مستبد در ایران را برای تمام جهانیان بر ملا ساخت و بى نظير بودند. و بمثابه یک پیروزى بزرگى براى مليتهاى غير فارس و اقلیتهای مذهبی در ایران بود.

بی شک پشتیبانی نهادهای بین المللی و سازمانهای حقوق بشری جهانی از مبارزات ملتهای تحت ستم در ایران و آزادی خواهی مردمان ساکن آن سرزمین گام مهمی در جهت تقویت روحیه مبارزاتی مردم ایران خواهد داشت و مبارزات آنان را مصمم تر و موفقتر خواهد کرد .به امید اینکه ملتهای غیر فارس در ایران و همچنین ملت فارس  روزی به حق انسانی در تعیین سرنوشت خود برسند و به دور از ظلم و ستم و در کمال صلح و آرامش در سرزمینهای مادری خود همگام با همه بشریت در رشد و توسعه انسانی مشارکت فغالی داشته باشد.به امید آن روز.

در پايان چنانچه صحبت خاصى با خوانندگان ما داشته باشيد بفرمائيد؟

 از شما و همچنین از خوانندگان محترم از اینکه وقتتان را در اختیار من گذاشتید بسيار سپاسگزارم و آرزوی رهایی و آزادی تمام  زندانيان سياسي و فعالان حقوق بشری گرفتار در زندانهاى جمهورى اسلامى را دارم.

Leave a Reply

